Iným chce dopriať to, čo jemu bolo dopriate
Prvým oceneným, ktorý zasvätil svoj život dobrovoľníctvu a práci s rómskymi deťmi, sa stal 23-ročný rómsky mladík Dávid Jakub. V kategórii dobrovoľník/čka pomáhajúci na Slovensku bol vybraný spomedzi 17-tich nominantov. Pre svoju prácu má silnú motiváciu. Sám si ako dieťa prešiel adopčným procesom, kedy si ho osvojili nerómsky rodičia, ktorí mu dopriali zázemie, pocit bezpečia a vzdelanie. A práve to ho ženie dopredu. Svoj životný príbeh berie ako príležitosť pomôcť deťom, ktorým práve časť týchto dôležitých vecí chýba.
Do nezištnej pomoci ho nikto nemusel nútiť. Svojim aktívnym prístupom oslovil dobrovoľníčku Jolanu Nátherovú po proteste za Slušné Slovensko. Ponúkol jej spoluprácu a tak sa začlenil do dobrovoľníckych aktivít mimovládnych organizácii v Banskej Bystrici. V súčasnosti pôsobí v občianskom združení Nádej deťom, ktoré pracuje s deťmi v banskobystrickej mestskej časti Sásová. Deťom v tomto združení venoval doposiaľ približne 410 hodín, prostredníctvom ktorých ich doučoval, sprevádzal na výletoch, riešil administratívne úkony v združení a vypomáhal s voľnočasovými aktivitami.
Temperament majú v krvi
Dávid má na svedomí spolu so študentkami sociálnej práce v združení projekt Tancom k sebe. Prostredníctvom neho sa im podarilo vylepšiť tanečnú chodbu, namontovať zrkadlá či skrášlili ju detskými maľbami. Pre združenie robia maximum a preto na získanie zdrojov, zorganizovali vianočný bazár. Dávid sa tiež pravidelne zúčastňuje skúšok detskej tanečnej skupiny „Romano rat“, čo v preklade znamená rómska krv.
Podieľal sa aj na organizácii konferencie Human forum. Zároveň je absolventom Európskej dobrovoľníckej služby v rámci ktorej pôsobil ako asistent v integračnej škôlke vo Varšave. Je tiež dobrovoľníkom v Amnesty International. Počas letných mesiacov zorganizoval deťom v rómskej osade aj športový deň pod záštitou občianskeho združenia Nádej deťom.
Inšpiruje mládež
Dávid je jeden z mála mladých Rómov, ktorí sú ochotní pomáhať rómskej komunite. Pokračovať v dobrovoľníckej činnosti plánuje hneď, ako sa uvoľnia protiepidemiologické opatrenia. Deťom poskytuje vzor a model toho, že sa netreba báť vysokých cieľov a pokračovať v štúdiu aj po skončení povinnej školskej dochádzky. Jeho práca prináša ovocie a v tomto školskom roku nastúpili tri deti z málo podnetného prostredia na strednú školu.