Regióny Banská Bystrica Rimavská Sobota Top

PRÍBEH Slovenskom sa šíri nový podvod! Stačil jeden inzerát a žena prišla o peniaze

Zdroj: archív

RIMAVSKÁ SOBOTA – Chcela predať prilbu, namiesto toho prišla o veľké peniaze. Podvody na internete sú tu od nepamäti a šmejdi, ktorí chcú zbohatnúť na nešťastí iných, hľadajú čoraz prepracovanejšie možnosti, ako z ľudí ťahať peniaze. V poslednom čase napríklad využívajú logá a značky známych firiem. Zoznam.sk už informoval napríklad o zneužívaní loga Slovenskej pošty, teraz podvodníci využili aj známy internetový bazár. A práve do chápadiel podvodníkov sa chytila aj čitateľka Lucia. Tá pre Zoznam.sk prerozprávala, ako prišla o veľkú časť peňazí a ako sa jej banka pritom otočila chrbtom a vo veci jej nepomohla. 

 

Všetko to začalo 25. februára tohto roku. Lucia v osudný deň zverejnila na obľúbenom inzertnom portáli motorkársku prilbu za 70 eur. Následne, pár dní na to (1. marca) sa jej ozval záujemca. „Napísal mi cez aplikáciu Viber, predstavil sa ako Csaba Farkas, mal aj maďarské číslo. Komunikoval so mnou lámavou slovenčinou, ale neprikladala som tomu veľkú váhu, lebo región, kde bývam, je blízko hraníc s Maďarskom a predsa len, maďarsky hovoriaci občania majú horšiu slovenčinu,“ povedala pre Zoznam.sk Lucia. Redakcii poskytla aj komunikáciu s dotyčným, kde spolu o celej záležitosti komunikovali.

Po pár správach došlo na otázku platby. Muž, ktorý sa Lucii ozval, navrhol, že jej peniaze pošle vopred cez inzertný portál. Podmienkou tam bolo, že si musí autorizovať svoje konto a zaplatiť sumu jedno euro, ktorú jej následne vrátia. „Zaplatil som, teraz musíte získať peniaze. Sledujte odkaz, tam musíte zadať kód na potvrdenie,“ napísal záujemca o tovar s tým, že peniaze jej na účet prídu do 24 hodín. Lucia tak konala podľa slov záujemcu. Odkaz, ktorý jej poslal, ju presmeroval na platobný terminál, kde zadala údaje jej platobnej karty – číslo, dátum exspirácie a bezpečnostný kód na zadnej strane.

Keď sa pýtala na adresu dodania a kuriéra, ktorý mal prísť po zásielku, Csaba tvrdil, že adresa bola uvedená v odkaze a už ju poskytol kuriérovi. Následne sa začali diať hrôzostrašné veci.

Lucia predávala motorkársku prilbu. Zdroj: Tip čitateľa

Bez práce, príjmu a so synom

Lucii z banky prišli dve správy, že prekročila svoj denný limit. „Následne ma vyzvali, aby som im zavolala, pričom v telefonáte mi povedali, že si všimli tri podozrivé transakcie. Dve boli bankou zamietnuté a tretia im svieti v rezerváciách platieb. Išlo o sumu 782,41 eur. Povedali mi, že s tým už nevedia nič robiť. Žiadala som okamžitú reklamáciu platby, nakoľko som žiadnu takú platbu vedome nezrealizovala,“ vysvetlila Lucia.

V rovnaký deň, krátko podvečer, sa Lucia záujemcovi ozvala opäť. „Mohli by ste mi odfotiť váš účet, že ste mi poslali peniaze?“ pýtala sa. Csabu ihneď začalo zaujímať, prečo to potrebuje, na čo mu Lucia povedala, že jej banka zablokovala účet, z ktorého jej zmizla značná čiastka peňazí. Podvodníka zaujímalo aj to, koľko peňazí jej zmizlo a následne jej napísal, že jej fotografiu účtu nevie poslať, lebo mu zhodou okolností tiež zablokovali účet. Po otázke, či teda prilbu ešte chce, sa začal vyhovárať, že už nie, keďže má účet blokovaný a nevie sa dostať k peniazom. Stále sa však dožadoval informácií o tom, kam jej zmizli peniaze a žiadal od nej fotografie z účtu a informácie, či o veci komunikovala s políciou.. Vtedy Lucia začala mať podozrenie, že naletela podvodníkovi. Jej podozrenie napokon potvrdila kamarátka, ktorá jej ukázala aj upozornenie z polície, kde na podvod zneužívajúci logo bazáru upozornili. 3. marca jej odišla platba z rezervácie a banka jej zamietla reklamáciu. Argumentovali tým, že išlo o chybu Lucie a banka s tým nič nemá, keďže ona vedome zadala číslo svojej karty aj autorizačný kód a tým pádom umožnila útočníkovi, aby používal jej kartu. „Po tom, ako som zadala svoje údaje do karty, mi prišla správa, že som dala vstup do Google pay, žiadny eurový poplatok som neuhrádzala. Už nebolo cesty späť. Banka mi pritom tvrdila, že peniaze mi určite vrátia, ale opak bol pravdou,“ hovorí nešťastná Lucia.

Podvodník komunikoval lámavou slovenčinou. Zdroj: Tip čitateľa

Zistila, že peniaze smerovali na účet ukrajinskej firmy YABLOKI DNEPROPETR-sk. „Nikdy som si z ukrajinskej firmy neobjednávala. Keď som si pozerala internet a danú firmu hľadala, tak som zistila, že sa zaoberajú predajom mobilných telefónov,“ konkretizovala Lucia. Napísala preto ombudsmanovi danej banky s prosbou o vyriešenie problému, ale rovnako dostala zamietavú odpoveď. „Je to pre mňa ťažké. Chcela som len predať svoju prilbu a polepšiť si v tejto ťažkej situácii. Už rok som bez práce a bez príjmu, otec môjho syna je vo väzení za neplatenie výživného, som totiž matkou 8-ročného syna,“ povedala Lucia. Svetlom na konci tunela pre ňu bolo, že jej štát ako nezamestnanej z dôvodu koronavírusu posielal dávky v núdzi. To podľa jej slov predstavovalo zhruba 300 eur.

Lucia sa preto rozhodla, že podá trestné oznámenie, spolu s policajtom z Obvodného oddelenia Policajného zboru v Rimavskej Sobote spísali aj zápisnicu a poskytla mu všetky potrebné dokumenty. Príslušný policajt sa rozhodol, že vec pošle na kriminálku, ale vec sa mu vrátila späť s tým, že nejde prípad hodný kriminálu. „Dokonca mi povedali, že tento podvod je už tak prešpekulovaný, že majú vytvorené také účty, ktoré sú veľmi ťažko vystopovateľné, sú mimo Európskej únie. Preto napríklad aj tá Ukrajina. A v súčasnosti sú v tom bezradní, že sa nás, okradnutých, musí pripojiť čo najviac, aby to dokázali,“ vysvetlila Lucia.

Ozvali sa jej ďalší

Lucia však nenarazila iba na jedného podvodníka. Po tom, ako ju okradol Csaba Farkas, sa jej ozvali aj ďalší „záujemcovia“ o prilbu. Princíp bol rovnaký – napísali jej cez sociálnu sieť a mali zahraničné telefónne číslo. „Vždy som sa zahrala na blbú a čakala, čo bude pokračovať, či využijú rovnaké ťahy. A keď to tak bolo, napísala som im, že viem, že sú podvodníci a čo si o nich myslím a odvtedy sa mi neozvali,“ povedala Lucia.

Najväčším paradoxom však je, že pár dní po tom, ako Lucia prišla o peniaze, sa jej opäť ozval Csaba Farkas a tvrdil jej, že vypátral mladého muža, ktorý ju obral o peniaze. Má ísť o 20-ročného Ukrajinca tmavšej pleti. „Nesmie zostať nepotrestaný. Musíte napísať trestné oznámenie na polícii,“ urgoval podvodník. Keď sa ho Lucia spýtala, že odkiaľ má tieto informácie, už jej neodpovedal.

 

Zdroj: Tip čitateľa

Lucia na podvodníkov upozorňovala aj na sociálnej sieti Facebook, kde varuje ľudí, aby nenaleteli rovnako, ako ona. Kým niektorí s jej prípadom súcitia, iní ju zosmiešňujú, ako mohla naletieť. „Mne sa však ozvalo ďalších zhruba 10 ľudí, ktorí rovnako naleteli. Finta však bola v tom, že oni už nezadávali autorizáciu na jednoeurový poplatok, ale rovno zadávali číslo karty. A ozval sa mi aj jeden pán, ktorý takto prišiel o vyše 400 eur, ale jemu konkurenčná banka peniaze vrátila. Problémom však je, že on rovno zadával číslo karty, nemusel autorizovať poplatok ako ja. Do mňa však vošla neskutočná zlosť,“ hovorí Lucia.

Banka: Nie je to naša chyba

Lucia má na banku ťažké srdce. Aj keď žiadala, aby jej peniaze vrátili, prípadne zrušili platbu, vždy podľa jej slov mali argumenty, ako sa to nedá. „Tri dni mi svietila platba v rezerváciách a keď som sa spýtala, či to nevedia zrušiť, prípadne o to poprosiť ukrajinskú banku, že to môže urobiť majiteľ účtu, kam smerujú peniaze,” hromží Lucia.

Zoznam.sk vo veci oslovil aj samotnú banku, ktorej sa vec týka. Ide o Slovensku sporiteľňu. Zaujímalo nás, aký bol skutočný dôvod zamietnutia žiadosti o reklamáciu ukradnutých peňazí. Podľa hovorkyne banky Marty Cesnakovej robia v banke maximum, aby boli peniaze klientov v bezpečí. Je však nevyhnutné, aby aj ľudia boli zodpovední a vedeli bezpečne pracovať s online službami. Mrzí nás situácia, do ktorej sa klientka dostala. V tomto prípade však nešlo o útok na naše bankové systémy, teda banka nijako nepochybila. Klientka umožnila útočníkovi, aby si do svojho mobilu zaregistroval jej platobnú kartu v aplikácii Google Pay. Znamená to, že tejto tretej osobe nadiktovala všetky údaje zo svojej platobnej karty a súčasne túto registráciu potvrdila SMS registračným kódom zaslaným formou SMS do jej mobilu.  Takto umožnila útočníkovi, aby zrealizoval  platbu jeho mobilným zariadením cez službu Google Pay,“ uviedla Cesnaková na otázky Zoznam.sk.

 

Ilustračná fotografia, Zdroj: TASR / AP

Ako dodala, každú reklamáciu riešia v banke individuálne a až po riadnom prešetrení povedia definitívne rozhodnutie. V prípade Lucie však podľa slov Cesnakovej banka nijak nepochybila a keďže informácie získal útočník priamo od klientky, reklamáciu podľa slov banky uznať nemohli. „Podľa pravidiel kartových spoločností banka v tomto prípade nemá nárok žiadať pre klientku vrátenie peňazí od banky príjemcu, preto jej odporúčame, aby podala trestné oznámenie. Polícií poskytneme pri vyšetrovaní maximálnu súčinnosť a všetky potrebné informácie,“ uvádza Cesnaková.

Zoznam.sk zaujal ešte jeden aspekt. Podľa Lucie jej totiž banka ku koncu minulého roka navýšila denné limity na karte z 500 na 1500 eur, pričom ju o tom banka riadne neinformovala. „V banke mi povedali, že o zmenách v limitoch informovali cez aplikáciu George. To už čo je?“ pýta sa Lucia. Zoznam.sk zisťoval, či išlo o plošné navýšenie všetkým klientom banky. Limity pri platbách kartou či online nákupoch nastavujeme na základe dôkladnej analýzy potrieb našich klientov. Tie sa menia aj vzhľadom na aktuálnu situáciu, naposledy sme zaznamenali zmeny trendov v klientskom správaní počas pandémie. Z tohto dôvodu sme niektoré limity upravovali smerom nadol, iné naopak nahor. O týchto zmenách sme klientov informovali prostredníctvom správy do internetbankingu dva mesiace vopred a zverejnili sme to na našom webe. Pokiaľ klientovi tieto limity nevyhovujú, vie si ich sám jednoducho kedykoľvek zmeniť cez internetbanking,“ tvrdí Cesnaková.

Polícia: Buďte obozretní

Na problém s vykrádaním známych značiek upozorňovala už aj polícia na stránke Hoaxy a podvody – Polícia SR. Ako informovali ešte v polovici februára tohto roku, podvodníci sa zamerali na inzerujúcich používateľov viacerých internetových bazárov. Podvodník navonok prejaví záujem o produkt, ktorý je predmetom inzerátu a napíše predávajúcemu (poväčšine cez mobilnú službu Whatsapp), že danú vec chce, a že zaplatí ihneď. Následne pošle predávajúcemu link, v ktorom je logo firmy. Akonáhle kliknete na tento odkaz, tak máte vyplniť číslo karty a všetky údaje s kartou späté. Dôvod? Aby vám mohol peniaze poslať na váš účet. Na to však kupujúcemu stačí číslo účtu, nie karty,“ vysvetľuje modus operandi slovenská polícia.  Upozorňuje, že ide o podvod a ľudia nemajú nikdy posielať nikomu číslo karty, ak nejde o overenú stránku. V prípade, akte sa nechali nachytať a peniaze už poslali, policajti odporúčajú volať do banky za účelom blokovania karty. „Ak vám už vznikla škoda a prišli ste o peniaze, choďte na najbližšiu policajnú stanicu podať oznámenie,“ napísali následne.

Polícia vo štvrtok popoludní zverejnila ďalšiu informáciu týkajúceho sa podvodu využívajúceho známe značky. Ako muži zákona uviedli, podvodníci už stratili akékoľvek zábrany. Využíva na to špeciálny manuál, ktorý má predávajúceho ubezpečiť, že nejde o podvod. “Podvodník osloví cez Whatsapp predávajúceho, či má tovar stále na predaj a predstiera záujem o kúpu. Následne pošle “Návod na pohodlné a bezpečné” nakupovanie. Ten obsahuje zavádzajúce informácie o tom, že kupujúci platí za objednávku prijatím odkazu, ktorý musí odovzdať predávajúcemu. Predávajúci má podľa “odporúčania” potvrdiť objednávku a prijať peniaze na svoju platobnú kartu”,” vysvetľujú policajti. Ako dodali, následne pokračuje už známy príbeh o podvodoch. “A práve tu sa dostávame k linku, o ktorom sme už písali. Akonáhle by ste klikli na tento odkaz, a vyplnili číslo karty a všetky údaje s kartou späté, prídete o peniaze. Ide o podvod. Nikdy nikomu na internete neposielajte číslo karty, dátum expirácie a bezpečnostné heslo karty,” uzavreli.

Galéria
Zdroj: FB / Hoaxy a podvody – Polícia SR
Zdroj: FB / Hoaxy a podvody – Polícia SR
Zdroj: FB / Hoaxy a podvody – Polícia SR
Zdroj: Tip čitateľa
Zdroj: FB / Hoaxy a podvody Polícia SR
Zdroj: Tip čitateľa
navigate_before
navigate_next